Fotolocatie: stadspark Aalst

23 juli 2026

Volgens mij is het stadspark van Aalst een van de mooiste stedelijke parken van Vlaanderen. Het park beslaat een oppervlakte van ongeveer 15 ha en is aangelegd tussen 1915 en 1916 en is opgevat als een ruim recreatieoord met wandelpaden en speelterrein met twee vijvers: de Ballonvijver en de Spiegelvijver.

 

De toenmalige schepen van Openbare Werken, Desiré De Wolf, wilde werk verschaffen aan de mensen van Aalst en ze zo onttrekken aan de opeisingen door de Duitsers. Het werk werd aangevangen op 24 juli 1915 en de laatste boom werd geplant op 29 maart 1916.

In het park vind je tot 200 verschillende boomsoorten en 100 verschillende struiksoorten. De ontwerper Louis Julien Breydel, was een heel gekend bouwkundig architect, die later ook het plan maakte voor het Astridpark te Aalst en o.a. voor de Kruidtuin te Brussel.

Het stadspark is in principe open van zonsopgang (maar ten vroegste vanaf 7 uur) tot zonsondergang.

Hiernaast en hierna nog enkele foto's gemaakt tijdens onze foto-uitstap op 29 oktober 2025

 

 

 

"Wandelen"

fotograaf: Herwig Vandenbrouck

De herfst is een leuke periode om de wandelschoenen aan te te trekken en te genieten. In deze foto is de herfst nog niet duidelijk zichtbaar. Daarom is het niet minder leuk natuurlijk. Het wordt een totaal plaatje van diverse kleuren in de natuur en rustige wandelaars.

'De Spiegelvijver'  fotograaf: Didier de Borle

 

"De eerste aanblik"

fotograaf: Didier de Borle

Dit is de eerste aanblik wanneer je het stadspark van Aalst binnenwandelt.  Vandaag in prachtige herfstkleuren.

 

 

"De grote ballon"

fotograaf: Dirk Philips

Onder de zachte herfst zon weerspiegelt de Grote Ballon . In het Aalsterse Stadspark.. Een stille getuige van Aalsterse levendige verleden met trotse bijnaam.

 

 

"Achter de Spiegelvijver"

fotograaf: Didier de Borle

Hier staat de voorgevel van de stallingen bij een herenhuis dat in 1964 werd gesloopt in de Nieuwstraat. De huizen nummers 29 t/m 35 werden toen gesloopt voor de bouw van het warenhuis 'Au Bon Marché', werd 10 jaar later 'Innovation'.


Deze reeks gaat over mooie fotolocaties in België welke ik alleen of samen met anderen bezocht heb.