Fotolocatie: Antwerpen-Centraal
24 september 2026
Op 25 september 2025 gingen we met drie hobby-fotografen op verkenning in Antwerpen-Centraal.
Station Antwerpen-Centraal is het centraal station aan het Koningin Astridplein in Antwerpen. Van 1873 tot begin 2007 was het een kopstation waar alle treinen hun rijrichting moesten keren. Op 23 maart 2007 werd onder een deel van de stad en onder het station een tunnel met twee doorgaande sporen geopend.
"Weerspiegeling"
fotograaf: Dirk Philips
Lijnen vangen licht, Antwerpen-Centraal ademt ritme. Je leert kijken met camera in de hand.
Het huidige stationsgebouw Antwerpen-Centraal werd gebouwd tussen 1899 en 1905 als kopstation. Het gebouw bestaat uit een stalen perronoverkapping en een groot stationsgebouw in natuursteen. De stalen perronoverkapping werd geconstrueerd tussen 1895 en 1899 volgens plannen van ingenieur Clément Van Bogaert door de Compagnie Centrale de Construction. De overkapping is 43 meter hoog (hoogte die nodig was om de rook van de locomotieven op te vangen), 186 meter lang en 66 meter breed en bood ruimte aan tien kopsporen. Het stenen stationsgebouw (ontvangstgebouw) werd gebouwd tussen 1899 en 1905 door Louis Delacenserie (bijgestaan door Charles Poupaert) in eclectische stijl (een combinatie van stijlelementen uit vroegere perioden). Stilaan verrees dan toch het monumentale gebouw, met als hoogste punt de 75 meter hoge koepel. De rijkelijk aangebrachte symboliek omvatte onder meer het Antwerps wapenschild, de Belgische Leeuw en de initialen van koning Leopold II. Op 11 augustus 1905 werd het station geopend.
"Stroomopwaarts"
fotograaf: Conny Depuydt
Een zee van mensen spoelt dagelijks door het station van Antwerpen.
Direct bereikbaar vanuit de perrons zijn twee hoge grote eetzalen. Die aan de stadskant is overdadig gedecoreerd met spiegels en bladgoud. Deze ruimte was ingericht als bar. Na een renovatie is de zaal de bar/restaurant "Le Royal" met zaalbediening. De zaal aan de dierentuinzijde werd tot voor de verbouwing gebruikt als personeelskantine, maar er zijn plannen er een congres- en vergaderruimte van te maken. Het personeelsrestaurant is heden in het nieuwe gedeelte op etage -0,5, met uitzicht op de sporen. Bovenaan zijn diverse kantoor- en personeelsruimtes die niet toegankelijk zijn voor het publiek. De grote voorzaal (kathedraal) met marmeren vloer wordt vaak gebruikt voor allerlei evenementen en optredens, waaronder dansdemonstraties. In een hoek aan de stadskant was een telegraaf- en telefoonkantoor ingericht. Dit is nog te zien in de teksten op de gevel.
"Op niveau -2" fotograaf: Didier de Borle
Het station heeft 14 perronsporen verdeeld over drie niveaus:
- Het niveau +1 (6 kopsporen: sporen 1, 2, 3, 4, 5 en 6).
- Het niveau -1 (vier kopsporen: sporen 11, 12, 13 en 14).
- Het niveau -2 (vier perronsporen die op twee doorgaande sporen uitkomen; sporen 21, 22, 23 en 24).
"De terugreis"
fotograaf: Didier de Borle
Bovengronds kom je langs hier het station binnen en ook weer buiten. Deze twee treinen brengen hun reizigers naar hun bestemming, waarvan sommigen naar huis.
Deze reeks gaat over mooie fotolocaties in België welke ik alleen of samen met anderen bezocht heb.