Fotolocatie: Liège-Guillemins

22 oktober 2026

Op 4 oktober 2025 met zijn drieën per trein naar het nieuwe station van Liège.

"Vooraanzicht"   fotograaf: Didier de Borle

Zoals het NMBS-station van Mons is ook Liège-Guillemins een creatie van de Spaanse architect Santiago Calatrava. Dit station werd officieel geopend op 18 september 2009. Het station is gebouwd van staal, glas en wit beton . Het omvat een monumentale boog van 160 meter lang en 32 meter hoog. De bouwkosten bedroegen € 312 miljoen.

Het is een van de belangrijkste knooppunten in het land en een van de vier Belgische stations op het hogesnelheidsspoornetwerk . Het station wordt dagelijks door 15.000 mensen gebruikt, waardoor het het elfde drukste station van België en het derde drukste van Wallonië is.

Het nieuwe station heeft negen sporen en vijf perrons (drie van 450 meter en twee van 350 meter). Alle sporen rondom het station zijn gemoderniseerd om hogesnelheidsaankomst en -vertrek mogelijk te maken.
Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton . Het omvat een monumentale boog van 160 meter lang en 32 meter hoog.

 

 

 

"Onder het glasdak"

fotograaf: Conny Depuydt

Het licht, de lijnen en treinen.
Alles is in symmetrie.

 

 

 

"Spiegeling"

fotograaf: Didier de Borle

Het glas en de lichtinval vormen een weelde aan vormen en kleuren.

 

 

 

"Rust en Ritme"

fotograaf:  Dirk Philips

In een samenspel van strakke lijnen en vloeien structuren treed het daglicht op als gangmaker van rust en ritme.


Deze reeks gaat over mooie fotolocaties in België welke ik alleen of samen met anderen bezocht heb.